What I see, hear and feel

What I see and did..
Biei-Furano, Hokkaido

Saturday, March 30, 2013

Kemusykilan kerja kursus geografi 2013

Banyak soalan diutarakan pada cikgu dalam entri-entri yang lepas hinggakan komen-komen sangatlah panjang ke bawah. Di sini saya sediakan ruangan baru untuk bertanya soalan. Masa saya agak terhad untuk menjawab semua soalan.. Jadi saya hanya menjawab soalan-soalan baru. Yang tidak berjawab lama itu bermakna cikgu sudah jawab soalan seumpanya sebelum ini. Scroll up or down to look for your answers, ok?

Thank you for reading and visit me again.

44 comments:

  1. Cikgu,adakah Pemerhatian dan Melawat tempat kajian sama maksud?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemerhatian itu jenis kaedah. Melawat tempat kajian itu ialah jenis Rujukan. Dalam huraian, anda menghuraikan bgini..'Berdasarkan pemerhatian di kawasan kajian, masalah pengangangkutan awam yang terdapat di sini ialah......' Di bahagian rujukan, awak tulislah ' Melawat stesen Komuter Kepong...

      Delete
    2. Cikgu betulkan ttg melawat kawasan kajian. Tulis nama tempat dan alamat penuh

      Delete
    3. Bagaimana nak buat jenis penternakan

      Delete
  2. Contoh rujukAn melawat kawasa kajian
    Stesen Kepong, 52100 Kepong, Kuala Lumpur
    Stesen Bas x, Jalan X, Bandar X, 52200 selangor
    Perhentian Teksi, Taman bukit maluri, kepong 52100 K.Lumpur

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi, dekat bahagian rujukan takde pon melawat tempat cikgu

      Delete
    2. ada dalam buku panduan pelaksanaan kerja kursus kulit hijau..tanya guru geog awak.

      Delete
  3. Cikgu, di bahagian dapatan kajian, di manakah saya perlu meletakkan nilai murni dan unsur patriotisme? adakah pada ayat yang terakhir?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di mana2 boleh xsemestnya pada ayat yang terakhir..

      Delete
  4. Cikgu,knpe susah sngat nak buat geografi ne. Pening dibuatnye

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat satu, satu. Dari 8.1 ke 8.5 serta rumusan. Dari tajuk, senarai kandungan, penghargaan, pendahulua, objektif hingga kaedah kajian. Lepas itu habiskan lampiran dan rujukan. Jangan buat last minute. i hari i aspek kalau banyak kerja rumah lain. Yang senang, pendek saja huraiannnya, buat banyak sehari spt tajuk, senarai kandungan & Penghargaan. Asingkan kerja kursus geo, sej ,kh dan sebagainya dlm fail berlainan warna. Yang penting, jgn tangguh kerja. Apa yang cikgu bagi pada hari tu, buat terus pd hari tu atau minggu tu.

      Delete
  5. cikgu , di mana yang boleh saya letak bahan grafik ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. di mana2 aspek 8.1 ke 8.5 bergantng kepada maklumat yang disampaikan dalam grafik awak tu.

      Delete
  6. cikgu apa ayat yg kena tulis kat 8.4 and 8.5 ??? kena guna 'Hasil daripada pemerhatian saya...' ke ???

    ReplyDelete
  7. Huraiakanlah masalah, satu masalah satu perenggan atau bahagian. Sebut satu kaedah kajian dalam mana2 bahagian atau perenggan atau huraian. Pencemaran udara adalah satu masalah perkembangan pengangkutan awam di taman X. Berdasarkan pemerhatian saya dan juga temubual, bas awam yang melalui kawasan kajian ini telah mengeluarkan asap hitam yang boleh menjejaskan kesihatan orang ramai. Bas Y didapati dalam keadaan uzur kerana telh lama beroperasi.

    Masalah yang kedua utama pula ialah pencemaran bunyi yang dikeluarkan oleh bas-bas tersebut. Dari pengalaman saya, bunyi enjin yang kuat telah mengganggu keselesaan dan ketenteraman penumpang

    Masalah lain yang dihadapi oleh penduduk di kawasan kajian ialah...
    Nampak tak, ayat tidak perlu panjang..huraikan masalah dari segi punca dan kesan terhadap penduduk, penumpang dan sebagainya.

    ReplyDelete
  8. cikgu, tolong tunjukkan cara yang lebih terperinci untuk buat kawasan kajian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baca entri cikgu tentang tajuk, senarai kandungan hingga kaedah kajian..

      Delete
  9. Teacher, saya ada satu soalan.. bagaimanakah hendah buat rujukan dari surat khabar..??
    saya harap cikgu boleh terangkan kepada saya. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama akhbar, tarikh, halaman
      Berita Harian, 16 Apri, 2012, Halaman 5.

      Delete
  10. cikgu. bahan grafik tu mcm mana ye nak buat? saya tak berapa fhm. harap cikgu bg contoh. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. baca entri cikgu tentang bahan grafik

      Delete
  11. Cikgu boleh saya bertanya?

    Untuk kaedah kajian perlu tulis sebab memilih kaedah ataupun bagaimana kaedah tersubut dilakukan?
    Saya confuse. Sekolah saya masih belum mula buat minggu depan peperiksaan penggal pertama kemudian cuti kemudian kena hantar.. Sejarah still in pogress...berterabur semuanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulis sedikit tujuan awak menjalankan kaedah tersebut..ie jlnkan soal selidik ke atas 20 responden / penduduk di kwasan kajian sebb nak tahu pendapat penduduk kawasan kajian tentang kepentingan dan masalah pengangkutan awam di kawasan kajian..membuat rujukan internet untuk mencari maklumat tentang konsep pengangkutan awam, masalah pengangkutan awam dan lain-lain.

      Delete
  12. CIkgu macam mana nk buat bahan grafik, jadual, graf,, carta pai, peta minda,carta aliran ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah baca entri cikgu, 'bahan grafik'?

      Delete
  13. cikgu , maklumat dlm peta minda tu kna ada huraian ka ?
    kna buat brpa peta minda yaa ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaitkan dengan huraian aspek-aspek yang berkaitan. Cth..hasil daripada soal selidik / pemerhatian yang dijalankan, kepentingan2 pengangkutan awam di kawasan kajian saya adalah seperti yang ditunjukkan dalam peta minda / jadual berikut

      Delete
    2. terima kasih cikgu :)

      Delete
  14. Cikgu, borang soal selidik pun sama je kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksud saya, adakah borang soal selidik saya pun sama dengan yang telah cikgu post itu?

      Delete
  15. Cikgu, for the "dapatan kajian" can we do the point form for 8.2, 8.4 and 8.5? Since, the 8.3 we already wrote "menghuraikan kepentingankan perkembangan pengangkutan awam" and, yes, we have to do like the essay one. But the others? we don't. So can we?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu, I need your answer as soon as possible :(. Sorry.

      Delete
    2. hello..wy still 8.2..? look at ur senarai kandungan for dapatan kajian. It shld be 6.2 and so on

      all essay form or ask your teacher to show you

      Delete
  16. Cikgu, objektif mesti tulis 6 kah? Bolehkah kalau saya hanya tulis 3 sahaja? ThanQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana boleh, arahan dah bagi kalau nak dapat full marks dekat Objektif Kajian kena tulis 6.

      Delete
  17. cikgu, camne nak buat esei??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat macam karangan bahasa malaysia and english. Macam biasa je. Cuma yang point tu, ambil yang the most orang responden tanda dekat dekat borang selidik (kepentingan pengangkutan awam, masalah pengangkutan awam and cadangan untuk mengurangkan masalah pengangkutan awam.) Kalau, buat temu bual, ambil je apa yang orang responden tu jawab. Don't forget to kembang the point :)

      Delete
    2. tq, anon..

      Untuk cadangan, mesti beri cadangan yang berkaitan dengan masalah yang dihuraikan dalam 6.4, ok? Boleh relate kepada borang soal selidik juga dengan menyatakan peratus responden yang tanda cadangan itu.

      Delete
    3. agak2 same cam rumusan ke?

      Delete
  18. Cikgu, I'm stuck at the "cadangan mengurangakan masalah pengangkutan awam" (-__-). Ermm, for the essay 8.5, what we have to do is the essay for solve the problems at "masalah perkembangan pengangkutan awam" right? But, if I take the most respondents tick on my forms questionnaires. Is it allowed?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cadangan is 6.5 in the laporan keg.

      like i answered the above question.

      do not take the most ticked by the respondents, for cadangan, because sometimes, some respondents just tick without understanding. Somehow, if they tick pencemaran udara, they should (if they are intelligent), tick guna catalytic converter, guna petrol tanpa plumbum, kuatkuasa undang2 etc..as cadangan.

      For jenis, kepentingan and masalah, yes you hurai the most ticked.

      Delete
    2. Thank you so much, cikgu :D. Oh, so for the "dapatan kajian" is 6.0, not 8.5? I thought, the 6.0 for "Kawasan Kajian". Because, I stack them by looking at the KKG 2013 question paper :O

      Delete
  19. cikgu...sye dh buat bhn grafik dkt 8.3 ..cye ingat cye nk buat carta aliran dkt 8.4 n 8.5 tp mcm mne cikgu??

    ReplyDelete