Makanan Halal di Hong Kong.

Well, this is a record for me. Tidak pernah menulis blog berturut-turut dalam 3 hari, kalau tidak silap. This time, I will write in a rojak language, mixing English and Malay.
Kami berada di Hong Kong tidak lama iaitu 2 malam sahaja. Sekadar untuk kenal sedikit dan dapat menginjakkan kaki di bumi yang pernah disewa British selama 99 tahun itu.
Perjalanan dari Macau ke Hong Kong mengambil masa lebih kurang sejam menaiki feri jam 12 tengahari di Macau Ferry terminal. Kami menuju ke Kowloon atas cadangan seorang kawan kerana kami hendak shopping di tempat bernama Mongkok. Ini sudah saya ceritakan dalam blog yang lepas.
I took this picture from the ferry. It was raining at that time and that was why the picture was a little blurred.
This is First Ferry, similar to the one that I boarded
Kami menginap di Metropark Hotel di Jalan Waterloo di Mongkok (harap ini betul) yang tolong direservekan oleh sahabat Hong Kong suami. Rate yang suami bayar hampir separuh kerana pejabat sahabat suami itu ada kad keahlian kelab. Alhamdulillah, sebab sukar untuk mendapatkan hotel semasa weekend ini, especially kalau dibuat last minute.
Agenda utama selepas sampai di hotel ialah makan kerana kami sudah terlepas masa lunch. Tempat makan halal was not a problem in Kowloon. Tetapi masalahnya jenis. Kami hendak merasa makanan Cina di sini. Berdasarkan pengalaman di Macau, saya menelefon dulu restoran tersebut samada wujud atau tidak. Ya, di Kowloon City. Namanya Chinese Muslim Kitchen. Nama-nama ini pun boleh memeningkan kepala sebab orang hotelpun tidak berapa tahu tentang taburan restoran makanan Islam ini. Tambang teksi bukannya murah tau..tidak kurang dari RM7, the startup meter rate was HK$13, kalau betul ingatan ini. 

Sampai di sana kedai Muslim Kitchen yang teksi driver tu faham, suda tidak ada, mungkin sudah ditutup. Nama di signboard ada. Terpinga kami sekejap. Dalam hati, "terkena lagi.." Dalam kami berfikir-fikir, suami ternampak restoran Islam Food, yang terletak di barisan bangunan yang sama tapi di hujung yang bertentangan. Rupanya, nombor yang kami telefon di hotel tadi adalah kepunyaan Kedai Islam Food tapi nama di internet diberikan sebagai Muslim Kitchen. Kedai ini mempunyai satu lagi cawangan baru yang lebih besar yang terletak di Kowloon City juga.
Rasa makanan lebih kurang sama dengan makanan Cina yang ada di Malaysia. Tidaklah pelik sangat. Untuk 3 menu + nasi, we were charged HK$180 (around RM90)! Whoa, mahalnya!
No more there. Maybe HK Muslim Kitchen and Islam Food (below) were the same but I never asked.
 Located on Lung Kong Road, Kowloon City on the same row as the closed 'HK Muslim Kitchen' (above picture) Di sini saya tercicir sarung kamera says. Someone said, kedai makan halal diwarnakan hijau, macam restoran inilah.

The workers and the 'boss' were having their meal when were there
 
Some of the menus in the restaurant. Heard that their Veal Goulash is popular. But we were too hungry to eat that kind of food.

 Clockwise from top right: sweet n sour fish fillet, fried beef slices with spring onion, braised assorted vegetables. The fish was too sweet while the beef was a little salty. The vegetable menu was mild.
Braised assorted vegetables of mushrooms, greens, carrot and bean sprouts.
 Fried beef slices with big spring onions. The spring onions was fleshy.
 Sweet sour fish fillet.
 I don't understand the map. Not sure whether they were going to move or they have a new outlet somewhere
Farah dengan rancangan 'jalan-jalan cari makan di luar Malaysia'nya itu. Tidak tahu tahun berapa dia pergi ke situ
Other food that we tasted was, when we went to Tsim ShaTsui  to buy the ferry ticket back to Macau. Selepas berjalan-jalan di sekitar situ, kami masuk ke satu bangunan yang rasanya di Nathan Road (Kedai jual barang branded banyak terdapat di sini) yang rupanya penuh dengan orang Asia. Jadi terdapatlah beberapa kedai makan kecil orang Pakistan dan India. Di Macau dan Hong Kong ini banyak juga kedai makanan halal tetapi kebanyakannya makanan Arab, India dan Pakistan. Makanan Cina ada satu ni sahaja yang tersenarai di internet. We entered one small shop and ordered 'roti canai' yang keras bersama kebab ayam. Oh, there was a gravy too. Ok jugalah rasanya.
Teringat saya semasa berjalan ke tempat membeli tiket ke Macau, ada seorang lelaki South Asian yang memberikan sekeping kad nipis yang tertera nama kedai makan halal. Oh, saya pakai tudung, jadi dia agak saya orang Islam. Bagus juga cara mereka ini. Dapatlah membantu mereka yang tertanya-tanya tentang makanan halal di sini.


The kebab is nice but roti canainya tebal dan agak keras
For Southeast Asian food, there is a small food business at Causeway which sell cheaper food. If you want to know where they are, ask the Indonesian ladies who work as maids here.  You see them mostly during the weekends as those were their rest days.
Yang di bawah ini ialah restoran Turki di Tsim Sha Tsui. Biasalah makanan di Hong Kong ini mahal bagi standard orang Malaysia biasa. Tidak ingat berapa kami bayar tetapi memang mahal bagi kami yang pernah makan makanan Arab di KL.


Untuk maklumat makanan halal di Macau dan Hong Kong, pergi sini..
http://210.0.141.99/eng/E-islamfoodstore.asp
http://www.islaminmacau.com/

Comments

  1. Seronoknya....jauh perjalanan, luas pengalaman:)

    ReplyDelete
  2. begitulah..sebelum ni tak kenal sangat Macau wlpn kita cikgu geog.

    ReplyDelete
  3. thank u sis,info you help me alot.bln depan nak pegi

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kerja Kursus Geografi Tingkatan 3 2013: Konsep,Jenis, Kepentingan, Masalah & Cadangan kurangkan masalah Pengangkutan Awam

KKG 2012: Lampiran dan Rujukan