Kerja Kursus Geografi Tingkatan 3 2013 (KKG PMR 2013): Tajuk, Senarai Kandungan, Penghrgaan, Pendahuluan, Objektif...
Tajuk tugasan KKG PMR 2013 telahpun diumumkan di laman Lembaga Peperiksaan Malaysia dan Kementerian Pelajaran Malaysia sendiri.
Terdapat 2 tajuk tugasan yang boleh dipilih iaitu Pengangkutan Awam atau Kegiatan Penternakan.
Saya berpendapat ramai yang akan memilih tajuk Pengangkutan Awam yang maklumatnya sangat mudah diperolehi samada melalui pemerhatian atau rujukan. Kegiatan penternakan tidak kurang juga menarik kerana kegiatan ini tidak pernah dijadikan tajuk tugasan KKG PMR secara langsung. Ianya sesuai bagi pelajar di kawasan luar bandar. Di kawasan bandarpun ada juga kegiatan penternakan yang dijalankan secara kecil-kecilan seperti penternakan ikan samada untuk dimakan atau sebagai ikan hiasan.
Saya akan membantu pelajar-pelajar PMR 2013 dan ibubapa mereka dalam menyiapkan folio KKG tahun ini yang merupakan tahun terakhir format KKG seperti ini dijalankan.
Seperti di Tingkatan 1 dan 2 dahulu, pelajar-pelajar diminta menulis tentang aspek-aspek dalam KKG PMR 2013 seperti:
6. Kawasan kajian.
Terdapat 3 bahagian dalam aspek ini iaitu huraian kawasan kajian, peta zon/daerah/bahagian dan peta kawasan kajian.
a) Huraian kawasan kajian termasuk:
Maklumat akan ditambah dari semasa ke semasa seperti peta zon/daerah/bahagian, peta contoh kawasan kajian.
Selamat melaksanakan Kerja Kursus Geografi PMR tahun 2013.
Thank you for reading and visit me again.
Terdapat 2 tajuk tugasan yang boleh dipilih iaitu Pengangkutan Awam atau Kegiatan Penternakan.
Saya berpendapat ramai yang akan memilih tajuk Pengangkutan Awam yang maklumatnya sangat mudah diperolehi samada melalui pemerhatian atau rujukan. Kegiatan penternakan tidak kurang juga menarik kerana kegiatan ini tidak pernah dijadikan tajuk tugasan KKG PMR secara langsung. Ianya sesuai bagi pelajar di kawasan luar bandar. Di kawasan bandarpun ada juga kegiatan penternakan yang dijalankan secara kecil-kecilan seperti penternakan ikan samada untuk dimakan atau sebagai ikan hiasan.
Saya akan membantu pelajar-pelajar PMR 2013 dan ibubapa mereka dalam menyiapkan folio KKG tahun ini yang merupakan tahun terakhir format KKG seperti ini dijalankan.
Seperti di Tingkatan 1 dan 2 dahulu, pelajar-pelajar diminta menulis tentang aspek-aspek dalam KKG PMR 2013 seperti:
1.
Tajuk
2.
Senarai Kandungan
3.
Penghargaan
4.
Pendahuluan
5.
Ojektif Kajian
6.
Kawasan Kajian
7.
Kaedah Kajian
8.
Dapatan Kajian
9.
Rumusan
10. Lampiran
11. Rujukan
Nota: Calon-calon PMR sudah boleh menulis aspek 1 hingga 7 seperti yang dibuat di Tingkatan 2. Rujuk folio tingkatan 2 anda.
1.
TAJUK: Pengangkutan Awam di kawasan tempat tinggal anda atau kawasan
kajian. Tulis dengan lengkap nama kawasan kajian. Contoh: Pengangkutan Awam di Taman Bukit Maluri, Edinburgh, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
2. SENARAI
KANDUNGAN: Ada Perkara / Butiran dan Halaman. Halaman 1 bermula
dari aspek penghargaan
Bil.
|
Perkara
|
Halaman
|
1
2
3
4
5
6
7
8
9
|
Penghargaan
Pendahuluan
Objektif
Kawasan Kajian
Kaedah kajian
Dapatan Kajian
Rumusan
Lampiran
Rujukan
|
1
2
3
4
7
8
13
14
19
|
3. PENGHARGAAN: Menyata
dan menghuraikan penghargaan kepada tiga pihak atau lebih iaitu:
* Pengetua
* Guru
mata pelajaran
* Ibu bapa / penjaga
* Rakan-rakan
* Pihak luar /
responden
Nyatakan nama
pihak yang dihargai dengan lengkap, contohnya, Puan Isya binti Polai bukan Pn. Isya, Puan Tan Siew Lean bukan Puan Tan, Cik Amutha A/P Rajagopal, bukan Cik Amutha sahaja.
4.
PENDAHULUAN:
• Menamakan tajuk kajian iaitu Pengangkutan awam di Taman Bukit Maluri, Kepong, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
• Sebab-sebab pemilihan kawasan kajian seperti contoh, saya memilih X sebagai kawasan kajian kerana ia mempunyai pelbagai jenis pengangkutan awam. Saya juga ingin mengkaji masalah-masalah pengangkutan awam di kawasan kajian ini yang juga merupakan tempat tinggal saya.
• Tempoh masa kajian dijalankan iaitu 4 bulan daripada bulan Februari hingga bulan Mei
• Nota:
Sebab-sebab pemilihan kawasan kajian
perlu berkaitan dengan tajuk dan nyatakan lebih daripada 1 sebab.
5. OBJEKTIF:
* Konsep pengangkutan awam iaitu 1) mentakrifkan konsep pengangkutan awam dengan lengkap dan jelas.
* Jenis-jenis
pengangkutan awam iaitu 2) menerangkan/menghuraikan/menjelaskan jenis-jenis pengangkutan awam di kawasan kajian, Taman Bukit Maluri
* Kepentingan perkembangan pengangkutan awam iaitu 3) menghuraikan / menerangkan / menjelaskan kepentingan pengangkutan awam di kawasan kajian
* Masalah perkembangan pengangkutan awam iaitu 4) menghuraikan/menerangkan/menjelaskan masalah pengangkutan awam di kawasan kajian
* Cadangan untuk mengurangkan masalah
perkembangan pengangkutan awam iaitu 5) menghuraikan/menerangkan/menjelaskan cadangan mengurangkan masalah pengangkutan awam di TBM
* Penerapan nilai atau unsur patriotisme dalam
dapatan kajian
iaitu 6) memupuk nilai murni / unsur patriotisme dalam dapatan kajian / melalui kajian tentang pengangkutan awam di kawasan kajian
• Nota:
*Objektif kajian
mesti berfokuskan kawasan kajian. Nama kawasan kajian boleh muncul sekali sahaja.
*Objektif kajian
mesti dimulakan dengan kata kerja yang sesuai seperti mentakrifkan / menyatakan / menerangkan / menghuraikan
Terdapat 3 bahagian dalam aspek ini iaitu huraian kawasan kajian, peta zon/daerah/bahagian dan peta kawasan kajian.
a) Huraian kawasan kajian termasuk:
• Nama kawasan
kajian seperti Taman Bukit Maluri, Kepong...., Kg. Harapan, Pulau Sebatik...dan sebagainya.
• Latar belakang / sejarah kawasan kajian:
• Latar belakang / sejarah kawasan kajian:
• Lokasi kawasan kajian: Rujuk kedudukan kawasan kajian dalam peta daerah anda
• Pandang darat fizikal
kawasan kajian seperti keadaan bentuk muka bumi: tanah pamah beralun, dataran, lembah sungai, berbukit, tanah tinggi, pinggir laut. Jenis tumbuhan semula jadi: berpaya, semak-samun, pokok-pokok kecil, rumput, lalang, dikelilingi hutan dan sebagainya.
• Jarak dari bandar /
pekan terdekat iaitu jarak mutlak / jarak relatif
•
-
tajuk dan nama kawasan kajian (1 m)
•
- arah
mata angin dan bingkai (1 m)
•
Nota: Tandakan/kawasan kajian pada peta daerah/zon/bahagian
Tidak ada markah diberikan pada peta kawasan yang salah walaupun ada tajuk, bingkai, dan petunjuk
Tidak ada markah diberikan pada peta kawasan yang salah walaupun ada tajuk, bingkai, dan petunjuk
• c) Melukis satu peta lakar kawasan
kajian yang tepat dan lengkap
•
tajuk dan
bingkai (1 m) - petunjuk dan arah mata - angin (1 m)
- simbol piawai (1 m)
-
kekemasan dan
- kesempurnaan peta
- (1m)
•
Nota: Aspek di atas ditunjukkan dalam halaman yang sama
Tidak boleh scan dan diubahsuai daripada peta tersebut.
Tidak boleh scan dan diubahsuai daripada peta tersebut.
Nota:
* Mana-mana 2 atau lebih kaedah kajian yang munasabah diterima
* Mana-mana kaedah kajian hendaklah berkaitan
dengan dapatan kajian dan rujukan
* Bilangan responden: • Temu
bual
- minimum 3 orang • Soal selidik
- minimum 20
orang
* Soalan temu bual atau
soal
selidik berkaitan dengan objektif kajian
* Jika tidak menulis kaedah kajian di dalam dapatan kajian=0 markah
* Kaedah kajian mesti dinyatakan sekurang-kurangnya sekali dalam setiap aspek kajian.
* Jika tidak menulis kaedah kajian di dalam dapatan kajian=0 markah
* Kaedah kajian mesti dinyatakan sekurang-kurangnya sekali dalam setiap aspek kajian.
8. DAPATAN KAJIAN di post ini
Selamat melaksanakan Kerja Kursus Geografi PMR tahun 2013.
Thank you for reading and visit me again.
Tk u
ReplyDeletekegiatan penternakan . saya berbincang dengan cikgu geografi saya untuk memilih kegiatan penternakan .. saya memerlukan maklumat tentang tajuk berikut
ReplyDeletesy pun same kena pilih tajuk kegiatan penternakan jadi sy x tau mcm mane nk buat
Deletecikgu, dapatan kajian macam mana nak buat ?
ReplyDeleteklik di sini:
Deletehttp://isyayy.blogspot.com/2013/02/kerja-kursus-geografi-pmr-2013-konsep.html?showComment=1361591870209#c4423840200841074958
Cikgu nak tanya pendahuluan tuu nak mulakan ayat macam mane
Deletekalau boleh ,saya memerlukan maklumat tentang kegiatan penternakan?
ReplyDeletesaya pun sama tolong ye
Deletetengs .. maklumat ini amat berguna buat saya ..
ReplyDeleteThank you so much,teacher.This really guides us to do our assignment in a proper way.THANK YOU...SO MUCH...Please do update the Dapatan Kajian as soon as possible.
ReplyDeleteMaybe you dont realize but i have slready provided guidance for the Dapatan Kajian in the next post. The title is Konsep, kepentingan... Go to home and look for it. Hope u can fibd it :))
Deletecikgu ape yg kena ade kat muke surat dpn sekali...ade tajuk kajian lagi????
Deletedapatan kajian macam mane?
ReplyDeletego to the next post.
Deletedi kawasan saya tidak menyediakan pengangkutan awam...jadi,saya dan rakan2 memilih peternakan...boleh berikan panduan tentang konsep tersebut?
ReplyDeletecikgu sudah beri sedikit panduan di post yang lain..cuba lihat 'most clicked' di sebelah kanan blog
Deleteboleh x saye nak contoh bagi semua aspek yang diperlukan dalam kerja kursus geo f3 2013?
ReplyDeleterumusan, lampiran dan rujukan contoh dia di mna???
ReplyDeleteBelum ada lagi....
Deleteassalamualaikum cikgu, sye tk tau la nk tulis ap dkt part penghargaan tu..bleh tk kalo cikgu bgi sdikit contoh..Selalunya nk soal selidik semua tu boleh buat kt mne ye??? terima kasih... ^_^
ReplyDeleteSetinggi-tinggi penghargaan kepada guru geografi saya Cik Hanani binti Abdul Rahman yang telah membimbing saya menyiapka kerja kursus ini dengan jayanya..
DeleteBuat borang soal selidik dgn bantuan guru. Dn dlm kumpulan, edarkan kpd 20 org responden spt penumpang, penduduk kawasan kajian, dan lain-lain
Deleteboleh tak tunjukkan contoh peta daerah ? terima kasih...
ReplyDeleteNegeri apa ? Kalau KL, search kawasan kajian dlm blog saya ni..
ReplyDeletesalam ckgu , mcm mna nk cri peta daerah ?? sya dri Kelantan
Deleteawak di daerah mana? Dapatkan di sini..http://segalanyageo.blogspot.com
Deleteslm, cixgu mcm mne nk cri (dapatn kajian) yg dh siap..
Deletesya dri smpurun phng .??
Buat sendirilaa..cikgu dah bagi panduan tu..
Deletetajuk kajian macam mana nak tulis????
ReplyDeleteharap cikgu boleh tolong
DeleteCikgu macam mne nak wat kawasan kajian... erm macam contoh first paragraph of kawasan kajian... nak wat macam "kajian ini dijalanan di ...................." boleh kah cikgu ? harap ckgu tolong (:
ReplyDeleteIkut panduan yang telah diberikan. Kajian di jalankan di ................(nyatakan sekali daerah dan negeri). Terangkan sejarah (bila diwujudkan) atau latar belakang (di bawah pentadbiran pihak berkuasa temptan apa, penduduk, kegiatan ekonomi dan sebagainya). Huraikan ciri fizikal (jenis bentuk muka bumi dan tumbuhan semula jadi, kalau ada). Akhir sekali, jarak dari bandar terdekat (dalam km / masa perjalanan dari kawasan kajian ke bandar terdekat).
DeleteTerima kasih! :)
ReplyDeleteinfo yang menarik and unik
ReplyDeletecikgu bagi kawasan kajian buat esei @ point form
ReplyDeletesemua aspek daripada penghargaan hingga rumusan hendaklah dalam essay form (kecuali objektif)
ReplyDeletecikgu saya masih tak paham nak buat dapatan kajian 8.3
Deletetqvm 4 sharing...
ReplyDeletecikgu,satu benda je saya nak cakap "SAYA BANGGA JADI MURUID CIKGU".Saya kenal cikgu.....hehehe
ReplyDelete:)) tk hmmm..siapala gerangannya..
DeleteSyukran..
ReplyDeleteCikgu kalau kerja kursus sejarah ada x? X pun cikgu bagitau blog ke cammane nak buat kerja kursus sejarah..... Hehehe blog ni pasal geo tapi tanya sejarah
ReplyDeletemcm mne nk buat dapatan kajin....ye????pening kepala lh..!!
ReplyDeletebaca di post cikgu ni..http://isyayy.blogspot.com/2013/02/kerja-kursus-geografi-pmr-2013-konsep.html
Deletetq...! cikgu
ReplyDeletecikgu cm mne nk buat rumusan...????-tasha-
ReplyDelete'Jawab' setiap objektif yang dinyatakan dalam satu dua ayat sahaja. 'pengangkutan awam ialah..........Jenis pengangkutan awam yang terdapat di kawasan kajian saya ialah.........Pengangkutan awam adalah penting di ........ kerana ia meningkatkan mobiliti penduduk terutama yang tidak mempunyai kenderaan. Kepentingan lain ialah......., ........., ........... dan ............. Walaubagaimanapun, penduduk di ........ menghadapi beberapa masalah berkaitan pengangkutan awam seperti ........., ........., .......... dan ............. Saya mencadangkan beberapa langkah/perkara untuk mengurangkan masalah2 tersebut seperti ......, ........, ........., ......... dan .........
DeleteSaya berharap pihak ..... akan perihatin terhadap masalah-masalah yang ....... oleh ........ di ........ Saya ...... kerana pihak ....... berusaha memperbaiki perkhidmatan .......... di .......
tq...-tasha-
DeleteHmmm apa beza objektif kaiian dgn dapatan kajian ? saya rasa sama je dua tu ? Boleh ckgu terangkan ??Terima kasih
ReplyDeletemana sama. Objektif tu penyataan ringkas tentang apa yang anda hendak kaji. Dapatan kajian ialah laporan atau huraian tentang objektif berdasarkan maklumat yang diperolehi melalui pemerhatian, temubual dan soal selidik serta rujukan. Rumusan pula ialah ringkasan daripada huraian dlm dapatan kajian mengikut aspek 8.1 hingga 8.5.
DeleteTerima kasih.tpi saya masih tak tahu cara macam mana nak tulis pendahuluan kt microsoft office word
ReplyDeleteTulis tangan je..
Deletecikgu dapatan kajian tu masih x tau nk buat lh...!sye nk kne antar folio nie cepat...so i hope teacher can help...!
ReplyDeletecikgu...hmmm klau peta kajian tu...lukis jer ke bleh ke..???
ReplyDeleteMacamana nak buat objektif kajian ? Saya kurang faham.
ReplyDeleteBoleh Tiru ke ?
ReplyDeleteBagi saya link .. saya nak tiru !! Cepat !
DeleteKesiannya awak semua ni..kan ada guru geog sek awak utk bantu, lagi senang. Tunjukkan kerja yang telah awak buat tu dan mereka boleh betulkan yang mana salah. Soalan2 awak di atas tu, guru anda sendiri boleh jawab dengan lebih jelas.
Deletepandai cikgu mengajar.......
Deletepn.isya u rock.........
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu. Terima kasih banyak banyak atas segala panduan yang telah cikgu berikan :>
ReplyDeleteMaafkan saya cikgu, saya ingin bertanya adakah soal selidik (kaedah kajian) memerlukan huraian sebelumnya atau terus letakkan 20+ borang soal selidik selepas pemerhatian?
DeleteHuraikan bagaimana awak jalankan soal selidik, apa maklumat yang awak mahu dapat daripada soal selidik dan berapa orang responden. 1 contoh borang soal selidik yang kosong hendaklah diletakkan di Lampiran. Jangan sertakan 20 borang yang telah diisi oleh responden. Itu utk tujuan analisa dan maybe untuk bina jadual dan graf
DeleteOh, okey. Terima kasih banyak cikgu.
DeleteAssalammualaikum cikgu.,
ReplyDeleteMacam mana nak buat penghargaan untuk pengangkutan awam.,?
Dan saya mahukan contoh macam mana nak buat kerja kursus geografi bahagian pengangkutan awam.,
Saya dari bandar tenggara,kulai,johor darul ta'zim.,
Rujuk pos cikgu di blog ini berkaitan pengangkutan awam
Deletecikgu macam mana nak rujuk pos blog ini.,?
Deleteassalamualaikum cikgu...saya nk tny pasal kerja kursus geografi...
ReplyDeletesaya kurang faham...cikgu geo saya suruh cari maklumat dari internet tapi x jumpa...
saya dari Taman Universiti,Skudai,Johor..
Apa yang awak tidak faham? Ada tak guru geo beri penerangan tentang tajuk tugasan beserta aspek-aspek penghargaan sehingga kaedah kajian? Ada tak dia terangkan macam mana nak buat dapatan kajian iaitu tentang konsep, jenis dan kepentingan pengangkutan awam? Ada tak dia terangkan tentang macam mana nak dapatkan maklumat masalah pengangkutan awam di kawasan kajian?
DeleteOk..baca tulisan cikgu ttg kerja kursus geog ni. . Lihat di sebelah kanan blog ini, pergi ke sejarah bebelan. Klik tajuk2 yg berkaitan.
ada..tapi saya kurang faham akan penjelasan cikgu geo saya...
Deleteok saya akn cuba...terima kasih cikgu...
mintak tolong untuk panduan aktiviti penternakan tajuk 2...tolong lah...dah mati kutu nih....tolonglah dear teacher
ReplyDeleteApa jenis penternakan? Pilih satu sahaja yang penting..
DeleteAda cuba tanya cikgu awak tak? Diala paling arif ttg tugasan penternakan ni..mesti cikgu geo awak ada bagi panduan..
ReplyDeletesy xfhm sama ada sy perlu huraikan atau letak nombor di bahagian objektif kajian...sila beri tunjuk ajar. trima kasih :)
ReplyDeleteSenaraikan sahaja iaitu letak no. Spt yg cikgu senaraikan dlm pos cikgu di atas..
DeleteCikgu ,bolehkah bagi saya peta daerah kedah?
ReplyDeleteSaya tdk dapat cari
Search 'peta daerah kedah'
Deleteummp..mcmne nk selitkan unsur patriotisme eyk?..blh bri contoh tak? tq :)
ReplyDeletePergi post cikgu tentang dapatan kajian..di situ cikgu ada beri satu contoh bagaimana nak selit nilai @ unsur patriotisme bagi aspek 8.3 - 8.5..
Deleteblh bg skema jwpn?????????????????????? bg klu jerrrrrrrrr
ReplyDeleteobjektif kajian nak buat huraian or what eh ?
ReplyDeletecikgu, saya tk faham tntang peta kajian. ckgu geo saya kata untuk peta daerah kena ada sempadan. saya duduk di klang. bagaimana ye?
ReplyDeleteAwak kena ada 2 peta, Peta daerah Klang (xpayah lukis, hanya tambah petunjuk, bingkai dan arah mata angin serta tajuk) dan peta kawasan kajian (mesti lukis sendiri)
DeleteUntuk peta daerah klang pergi sini http://www.selangor.gov.my/klang/main.php?Content=vertsections&SubVertSectionID=597&VertSectionID=130&CurLocation=481&IID=&Page=1
walaupun saya bukan murid cikgu tapi tankz
ReplyDeleteAssalamualaikum, cikgu. Sebnarnya saya msih confuse. adakah semua harus ditulis dlam bntuk esei? cnthnya pendhluan. saya tngok satu contoh dy tlis dlam bntuk point.
ReplyDeletea)......
...........
..........
b)
...........
..........
Bentuk poin maksudnya ayat tak lengkap. Semua aspek dr penghargaan hingga rumusan mesti dalam huraian ayat yang lengkap. Sama spt kerja kursus di ting 1 & 2. Adakah awak buat kerja kursus ting 1 & 2? Awak tulis dlm bentuk (a), (b) dan sebagainya masih diterima asalkan ditulis dalam ayat yang lengkap dan menepati kehendak aspek.
DeleteCth: saya ingin mengucapkan setinggi2 penhargaan kpd pihak2 berikut iaitu
a) pengetua smkxxx, puan teh wee leng kerana ........
b) guru geografi saya, cik hanani bt abdul rahman yang ...
c) kedua ibu bapa saya, encik rajin bin usaha dan puan sayang binti tegas kerana ....
Awak juga boleh tulis dalam bentuk perenggan, perenggan pertama pengetua, perenggan ke 2 utk cikgu dan seterusnya.
cikgu,boleh tanya ke? nak tanya macam mana nak buat pendahuluan cikgu ? tak tahu lha nak buat..bagi contoh cikgu...thanks ^^
ReplyDeleteataupun cikgu bagi link untuk cara membuat pndahuluan kerja kursus geografi ting.3 2013...boleh ke cikgu ? skali lgi trima kasih ^_^
ReplyDeleteBerdasarkan panduan yg cikgu beri utk aspek pendahuluan, bina ayat-ayat yg mengandungi poin2 yg cikgu beri. Dengan kemahiran menulis karangan yg diajar guru BM, sy yakin anda boleh. Ada banyak contoh di internet berdasarkan tajuk tugasan PMR yg lepas.
Deletecikgu boleh tanya contoh kerja kursus pertenakan ade x
ReplyDeleteSetakat ini xada..
Deletetumpang tanya..kaedah kajian tu nak buat dlm perenggan yg lain2 ke??contohnya, pemerhatian buat dlm perenggan yg pertama, soal selidik buat dlm perenggan kedua,internet buat dlm perenggan ketiga..lps tu,yg internet tu nak kene bagi nama laman web yg kita guna ke??perlu ke saya bagi nama blog cikgu???saya x pahaaaammmm...
ReplyDeleteElok dibuat dalam perenggan yang berlainan seperti yg awak sebutkan itu. Nama rujukan internet spt alamat blog cikgu ditulis di bahagian RUJUKAN bukan di bahagian KAEDAH KAJIAN. Di bahagian/aspek kaedah kajian, huraikan untuk apa awak gunakan kaedah tersebut dan bagaimana? Nama buku, nama orang, alamat website semuavdi bahagian rujukan.
Deletethank you :>
ReplyDeleteCikgu apa soalan yg boleh kita tanya kat penumpang keretapi? Saya harap cikgu dpt bagi contoh soalan yg boleh ditanya
ReplyDeleteassalamualaikum cikgu....mcm mane nk cari peta taman universiti,skudai,jb....saya x tahu nk cari kat mane agi...trima kasih...
ReplyDeleteSearch ' peta taman universiti sekudai' atau pg sini>>>https://maps.google.com.my/maps?oe=UTF-8&hl=en&client=safari&q=peta+taman+universiti+skudai&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x31da746cd7f20bbd:0x1e1f808296655443,Taman+Universiti,+Skudai,+Johor&gl=my&ei=of5SUdzgBcr5rAeslYHYBw&ved=0CDYQ8gEwAA#bmb=1
Deletecikgu, peta daerah alor setar nak cari dekat mana eh? saya tak tahu lah nak cari dekat mana. thankyou cikgu
ReplyDeleteCari di internet. Taip peta kadah atau alorvsetar
DeleteCg saya kurang faham la contohnnya saya buat kawasn kajian selayang dan pengangkutan awam nya adalah ktm batu caves.Di dapatan kajian seperti kepentingan,cadangan dan lain2 perlu merujuk di kawasan selayang atau di ktm batu cave???
ReplyDeleteCikgu dah jawab soalan awak ni di entri konsep..
DeleteApa contoh nilai?unsur patriotisme? Boleh bagi beberapa contoh.
ReplyDeleteBaca entri cikgu, konsep pengangkutan awam..cikgu ada bagi satu contoh dlm setap aspek 8.3-8.5
Deletecg.geo bleh tak tlong buatkan contoh kerja kursus penternakan...pleazzz
ReplyDeletetq cikgu for the info ^^
ReplyDeletesgt2 berguna bg saye. :D
*hope PMR nnt dpt A geo
assalamualaikum, em tajuk peta tu camne?
ReplyDeleteCikgu geo, perlu ke kita meletakkan nama responden dalam penghargaan? Boleh ke kalau kita hanya letak nama pengetua, ibubapa, guru dan rakan2.Maksudnya kita x perlu menghargai responden walaupun ade
ReplyDeleteyang penting, minimum 3 pihak..cikgu penting, ibubapa penting, kawan2 yang membantu penting, pengetua penting..alaa buat semua (yg penting, jangan tipu..)
DeleteCikgu macam mana nak mula tulis kawasan kajian :-) harap cikgu bagi contoh
ReplyDeleteAssalam cikgu..
ReplyDeleteSaya buat kerja khusus ni gne kom.
jdi semua nk gne saiz 12 kew?
saiz 12,times new roman,langkaunya 2.0....-harap membantu-
Deletetahu,,
Deletetpi xkn smue nk tulis dgn saiz 12.
klau tjuk gne saiz 36 bole?
kalau cikgu awak xboleh baca saiz kecil, gunalah saiz 36 ke..takpun 40 :D
DeleteMacammana nak mula buat kaedah kajian? Saya dah tanya cikgu saya tapi die ckp terus buat so x payah nak buat introduction ke?
ReplyDeletecikgu awak betul juga..intro xada markahpun tapi ia mencantikkan karangan kita..
DeletePerlu ke kita buat soal selidik dan temubual dlm kaedah kajian?
ReplyDeleteSelalunya, maklumat tentang pengangkutan awam di kawasan kajian boleh diperolehi dgn soal selidik penduduk kawasan kajian atau penumpang..rujukan internet selalunya umum sahaja.
DeleteCikgu apa soalan yg boleh kite tanya kat penumpang keretapi?
ReplyDeletetanya tentang masalah dan cadangan..
DeleteAssalamualaikum,cikgu,saya ada masalah tentang sejarah kawasan kajian saya,dah puas saya cari,tak jumpa-jumpa.kawasan kajian saya di Bukit Rahman Putra,Sungai Buloh,Selangor.Harap cikgu boleh tolong.
ReplyDeletesenang saje
Deletehaha BRP ini dekat rumah cikgu saja..xperlu sejarah (kalau xtau) jika dah boleh hurai latar belakang (ini lagi senang..)
Deleteassalamualaikum,
ReplyDeletetumpang tanya, kalau kawasan kajian buat dalam satu perenggan sahaja boleh ke?
boleh saja asalkan semua isi yang diperlukan ada..rujuk entri cikgu
Deletesalam. macam mna nk buat kegiatan penternakan
ReplyDeletesalam ,cikgu .
ReplyDeletemacam mna nk buat kegiatan penternakan ? saya harap cikgu dapat bantu saya .
cikgu xsempat2 nak bantu lagi, dears..Lagi satu, jenis penternakan ni banyak, cikgu kena banyak buat research kat internet jugak. Tempat cikgu ni tiada aktiviti penternakan. Suami cikgu ada banyak ikan koi dalam kolam ikan cikgu tu tapi bukan diternak..hehe
DeleteThank You so much! Your guide was excellent for my Folio. I don't think I could have done it without this help! Thank You so much!!! Love you and stay awesome! Love your cover picture :D
ReplyDeleteU r very much welcome and tqvm for the compliments! You must be a girl :)
DeleteTerima kasih cikgu. tapi saya ada 1 je masalah. iaitu kat nom.5. saya kurang faham cara nak buat objektif kajian. trima kasih
ReplyDeleteTeacher may I ask you something about Kerja Kursus Geografi ? I'm totally confused to do Objektif Kajian. How to make it. I mean we need to do essay or what. I hope you'll answer my question. Thank you teacher :)
ReplyDelete:)) never did ur form 2 kerja kursus ah? No need to do essay form for objectives, just list them from 1 to 6, or from a to f. you must list 6 of them or else u get 0 mark. not one should be missing. I have given you the objectives in my entry above. pls check.
DeleteOkay thank you very much. May Allah blesses and pays your good deeds. Amin :)
Deletecikgu macam mana nak buat penghargaan yang lenkpa ek? harap diberi pertolongan . tq :)
ReplyDeletecari kat internet contoh2 penghargaan..:)
DeleteThanx cikgu ! All the best pmr candidates hwaiting ! ^^
ReplyDeletewhat do u mean?
DeleteHaha, cikgu x tau ke hwaiting tu sebenarnya fighting ucapan bagi org korea untuk menunjukkan kesungguhan diorang.Btw, thanks cikgu. Saya bangga jadi anak murid cikgu!!!!! :-)
DeleteAnon..kalau murid cikgu, meh tunjuk muka sebenar..:)
DeleteYela yela cikgu, saya kan pengecut...........
DeleteCikgu, kaedah kajian temu bual kena ada lampiran ke ? Kalau saya temu bual ayah sendiri macam mana ? Cikgu, kenapa kaedah kajian saya nampak sikit T__T
DeleteCikgu, ada ke contoh geografi projek tingkatan 3 2013?
ReplyDeleteXde laa dear..cer cari di internet
Deleteoo. okay, terima kasih atas maklumat di atas cikgu :) Cikgu paling baik :)
Deletesalam, ckg kalau pengangkutan awam hanya tumpu pd tajuk yg saya buat ini "KAJIAN PENGANGKUTAN AWAM DI STESEN KOMUTER KLANG, JALAN BESAR,KLANG SELATAN,SELANGOR D.E' .saya buat pasal komuter di klang saja bole ke? mcm mana dgn markahnya ditolak atau sama?
ReplyDeleteTanya cikgu awak..kalau saya, sy terima kalau memenuhi 4 kepentingan, 4 masalah dn 5 cadangan..
DeleteAssalamuaalaikum...cikgu mcm mane nk cari sejarah pengangkutan awam di tmn universiti?say mencarinya tdk jumpa...slps itu,saya kurang faham dgn kaedah kajian?terima kasih cikgu...
ReplyDeletekalau dah ada latar belakang, xperlulah sejarah..yg penting awak dah huraikan 3 aspek spt lokasi, jarak dan pandang darat fizikal serta yg penting sekali menamakan kawasan kajian dengan lengkap..
Deletecuba baca entri cikgu..kaedah kajian..
Deletesalam..cikgu, ada tak contoh peta topografi? saya ada masalh nak hasilkannya..
ReplyDeletebukan ke kalau nak buat peta untuk kawasan kajian kene lukis peta topo?
DeleteSiapa kata, guru geog awakke? Lukis peta biasa sahaja. Rujuk google map..
Deletecikgu mcm mne nak cri peta daerah bentong pahang???
ReplyDeletecikgu.... saya tak paham lah yang "Objektif kajian mesti dimulakan dengan kata kerja yang sesuai" contohnya macam mana? cikgu tunjukkan 1 contoh je :)
ReplyDeleteKata kerja spt menyatakan, menghuraikan, menerangkan, menjelaskan, mentakrifkan
DeleteIe..mentakrifkan konsep pengangkutan awam dengan lengkap dan jelas..
Menghuraiakn kepentingan pengangkutan awam di tmn bukit rahman putra
Cikgu...saya perlu buat halaman utama tak?
ReplyDeleteatau cuma guna tajuk itu sebagai halaman utama?
Muka hadapan akan diberikan oleh guru awak. ia ada cop lembaga peperiksaan malaysia. lepas tu letak halaman 'tajuk', senarai kandungan, penghargaan dan seterusnya.
Deletecikgu...nk tye sikit..hmmm lampiran x de ker..?klau lampiran tu letak gambar jer ke...?sbb cikgu sye ckp mcm tu...!x tau lh sme de btol ke x pe yg cikgu ckp tu...???
ReplyDeleteLampiran mengandungi surat pengenalan diri, surat kebenaran pengetua, surat makluman kepada ibubapa, contoh soalan temubual, contoh borang soal selidik, gambar, cetakan atau fotostat bahan rujukan internet/buku teks, keratan akhbar dsb. Minimum 4 lampiran
Deletecikgu nak tnye ckit,,, mcm mne nak dpt peta daerah bentong, pahang???
ReplyDeleteCari kat internet..peta daerah di negeri pahang
DeleteAssalamualaikum , nak tanya . nak cari peta daerah puncak alam mcmmana ?
ReplyDeleteBiasanya, guru geog awak akan menyediakan peta 'daerah' ni..
DeleteHai, just want to ask what is the meaning of :
ReplyDelete* Jika tidak menulis kaedah kajian di dalam dapatan kajian=0 markah
* Kaedah kajian mesti dinyatakan sekurang-kurangnya sekali dalam setiap aspek kajian.
in the bahagian 'Kaedah Kajian'.
Contoh: aspek Masalah Pengangkutan awam di X. Anda huraikan 4 masalah tetapi awak tidak sebut walau satu kaedah bagaimana awak dapat maklumat yang awak huraikan. Markah 0. Jika awak ada sebutkan kaedah dalam satu huraian dan tidak dalam 3 huraian yang lain, awak boleh dapat markah..
DeleteKaedah itu dinyatakan begini, "Salah satu masalah pengangkutan awam di X ialah pencemaran udara. Melalui pemerhatian(kaedah kajian) dan pengalaman saya, bas X yang melalui kawasan kajian saya sentiasa mengeluarkan asap hitam yang menyesakkan pernafasan. Ini menimbulkan keadaan yang tidak selesa kepada penduduk dan boleh menjejaskan kesihatan. Cukup sekali awak menyebut suatu kaedah, anda boleh dapat markah jika huraian adalah betul dan relevan dengan kawasan kajian. tapi tidak salah awak menyebut 3 kaedah bila anda menghuraikan 3 masalah yang lain. Cth: Hasil daripada temubual dengan Encik K, tambang teksi yang mahal adalah satu lagi masalah yang dihadapi oleh penduduk X. Tambang teksi dari X ke Bandar Y ialah RM 10 berbanding dengan menaiki bas awam yang hanya RM3 sahaja.
Oh, okay, terima kasih. Tetapi, jikalau saya hanya sebut kan kaedah saya pada permulaannya, tetapi tidak sebut pada huraiannya, boleh tak? CONTOH:
DeleteDaripada pemerhatian yang telah saya jalankan di kawasan kajian, terdapat beberapa kepentingan pengangkutan awam:
a) Mengurangkan kesesakan.
pengangkutan awam..........(tiada menyebutkan kaedah yang digunakan)
b) Mengangkut penumpang
pengangkutan awam........(juga tiada menyebutkan kaedah)
c).........................
....................(tiada sebut kaedah)
d).......................
....................(tiada sebut kaedah)
Dan adakah format yang saya tulis betul ?
Boleh..tiada masalah
DeleteOk , Terima Kasih! :)
Deletehello teacher! can i ask how to do RUJUKAN for 'Kaedah Kajian'. i mean..... how can i start the essay because my teacher wants us to do in essay of 3 paragraph for RUJUKAN which consist the reference consist of Buku Rujukan (bentuk journal/buku ilmiah), Laman Web, Buku Teks Geografi. help please :)
ReplyDeleteDo essay on what aspect? Konsep or what?
Deletecikgu , x de ke cara untuk bahan grafik..saya x tau nak kena buat macam mane??
ReplyDeletedapatan kajian tu mcm mna nak buat?
ReplyDeleteTerima Kasih Cikgu
ReplyDeleteada contoh foio x???
ReplyDeletecikgu objektif kajian tu kena buat dlm bentuk karangan ataupun point form??
ReplyDeleteSenaraikan sja 6 objektif tersebut..
DeleteObjektif2 kjin sya ialh
1) mentkrifknkonsep pegngkutn awam dengn jelas dan lengkap
2) meghuraikan jenis engngkutn awam di taman X
3)......
Assalamualaikum cikgu saya nak tanya macam mana nak buat Kaedah Kajian tu? Pemerhatian,soal selidik,temu bual,rujukan buat dalam peta minda ke macam mana? ni baru frst time saya buat kerja kursus...cikgu kat sekolah tak suruh buat pun kerja kursus masa form 1 and 2...jadi saya x tahu mcm mana nak buat kaedah kajian..mintak tolong cikgu terangkan...terima kasih cikgu :))))
ReplyDeletenow i seriously need someone to copy from cause i don't get a single word in this page -.-
ReplyDelete- Roysten F.
boleh buatkan huraian x?
ReplyDeleteCigku, setiap Kajian permulaan cara membuat pndahuluan kerja kursus geografi ting.3
ReplyDeleteContoh:
Pendahulu apa yang perlu ditulis?
Pencemaran Udara
- tulis point point huriaan
Maaf, cikgu tidak faham soalan awak
Deletecikgu sye prlukan pnduan untk rumusan aktiviti penternakan..
ReplyDeletecikgu..bahan grafik punye jadual mahu buat kereta a?
ReplyDeletebuat soal selidik terhadap minimum 20 org responden tentang kenderaan awam yang mereka pernah naiki di kawasan kajian awak. lepas itu buatla jadual dan graf.
Deleteerm..terima kasih atas bantuan cikgu yang baik hati dan cantik ini..tapi sye nak tanye jika nak buat carta pai tu , kereta termasuk jadual tu atau tidak ?
Deletetentu soal selidik perlu ke , cikgu ?
ReplyDeleteTidak wajib kalau awak boleh dapat maklumat yg diperlukan melalui temubual dan pemerhatian
Deletecikgu, nak tanya, mcm mana hurai 4.0?
ReplyDeletehow do i start pendahuluan. can you email it to me at oldskool_rocka@hotmail.com. thx
ReplyDeleteCuba cari d8 internet..'prndahuluan untuk kkg 2012 atau tahun sebelumnya..
Deletecikgu macam mana buat rumusan ?
ReplyDeletecikgu , macam mane nak buat rumusan kajian ..?
ReplyDeleteBaca entri cikgu, 'rumusan..'
Deletecikgu apa maksud TBM dalam objektif kajian??? terima kasih
ReplyDeleteTaman Bukit Maluri
Deleteassalamualaikum cikgu ...bley x saye nak masukkan kerja kursus nie dalam blog saye...
ReplyDeletecikgu macam mane nak buat secara logik akal...
ReplyDeleteRumusan punya ada tak?
ReplyDeleteAssalamualaikum, Cgu ?... Cgu, Sbenar Nya, Sy Msih Confuse Ttang Kerja Kursus Nie ... Klau Hasil Kajian Tue, Perlu D Huraikan Kha Lg Cgu ?... Contoh Nya, Langkah2, Kesan2 T'hdp Pencemaran ?...
ReplyDeleteThank you :)
ReplyDelete